سئو و وردپرس

دنیای یک سئوکار وردپرسی

سئو و وردپرس

دنیای یک سئوکار وردپرسی

در ادامه مباحث آموزش وردپرس در این نوشته مطالب جدیدی را یاد می گیریم. ابتدا و قبل از انجام تغییرات و سردرآوردن از چگونگی کار با وردپرس نگاهی به ظاهر سایت بیندازید. آشنایی با چینش عناصر در پوسته پیش فرض وردپرس و چگونگی کار کردن با آن بسیار مهم است. در این بخش قبل از اضافه کرن همه قابلیت های ویژه نگاهی به ظاهر سایت خواهیم انداخت.

طرحی که هم اکنون جلوی چشمان شما قرار دارد، پوسته نام دارد که در واقع نمایش سایت شماست. این، پوسته است که به ظاهر سایت تان سبکی خاص می بخشد و آن را منحصر به فرد می سازد. در پوسته پیش فرض وردپرس سربرگه آبی رنگی در بالای صفحه دیده می شود که محل درج عنوان سایت تان در آن قرار دارد. در کنار صفحه چندین عنوان و پیوند مشاهده می کنید. این در واقع “نوار کناری” سایت شماست. در قسمت میانی صفحه نوشته قرار دارد. در پایین صفحه نیز پابرگ است.

حال نگاهی کوتاه به نوشته خواهیم انداخت. ابتدا عنوان قرار دارد و در زیر آن مقداری اطلاعات به چشم می خورد. این قسمت داده های اضافی نام دارد و شامل اطلاعاتی درباره نوشته از جمله تاریخ و ساعت نگارش، نام نویسنده و دسته هایی است که نوشته در آن ها جای می گیرد.

حال آن قدر در صفحه پایین بیایید تا به یک نوار در انتهای آن برسید. این نوار پابرگ نام دارد و فعلا پیام (وبلاگ شما) با افتخار با نیروی وردپرس ساخته شده است در آن درج شده است.

به نوار کناری برمی گردیم. در این نوار بخش های متعددی با اطلاعات گوناگون دیده می شوند از جمله: برگه ها، دسته ها، بایگانی، تقویم و تاریخ. این قسمت بخشی از فهرست نوار کناری یا به عبارتی صفحه ناوبری است که کاربران به منظور مرور سایت و خواندن نوشته هایی که در دسته هایی خاص یا در بازه های زمانی خاص نوشته شده اند، از آن استفاده می کنند.

جزئیات حرف اول را می زند
اندکی وقت خود را صرف توجه به جزئیات ریز طراحی و چینش عناصر در این صفحه کنید. نشانگر موشواره را روی عنوان نوشته ببرید. می بینید که رنگ آن تغییر می کند. این قابلیت hover نام دارد. در بیشتر پوسته ها اگر نشانگر موشواره را روی پیوندی نگه دارید آن پیوند تغییر رنگ می دهد و یا به نوعی متمایز می شود. حال نشانگر را روی یکی از پیوندهای نوار کناری ببرید. تغییری مشاهده شد؟

تغییراتی که دیدید همه یکسان بودند؟ می توانید کاری کنید که این تغییرات در پیوندهای موجود در بخش های مختلف صفحه سایتتان متفاوت باشند؛ اما معمولا یکسان هستند. به رنگ پیوند ها نیز توجه کنید. برای آن که پیوندها از سایر قسمت های متن قابل تشخیص باشند به رنگ دیگری به نمایش درمی آیند.

به جزئیات ریز در طراحی صفحه و مکان قرار گرفتنشان دقت کنید. ممکن است در آینده ای نزدیک بخواهید تغییراتی در آن ها ایجاد کنید. مثلا شاید دوست داشته باشید رنگ عنوانی را که در قاب آبی رنگ بالای صفحه به چشم می خورد، تغییر دهید. اگر به یاد داشته باشید به این قسمت سربرگه می گفتیم پس برای ایجاد تغییرات در این بخش باید به قسمت سربرگه در شیوه نامه مراجعه کنید. شیوه نامه پرونده ای است که با ایجاد تغییرات در آن می توانید ظاهر وبلاگتان را به دلخواه خود تغییر دهید.

گردشی کوتاه در اطراف
فعلا یک نوشته در اختیار دارید. این نوشته در داخل صفحه ای به نام خانه یا صفحه اول جای دارد. اگر با موشواره عنوان نوشته را انتخاب کنید به صفحه مخصوص همان نوشته خواهید رفت. صفحه اول یا صفحه خانه سایت شما جدیدترین نوشته های شما را به نمایش می گذارد. برخی از طراحان پوسته، پوسته را به گونه ای طراحی می کنند تا صفحه مخصوص نوشته با صفحه اول سایت از نظر ظاهری متفاوت باشد. با انتخاب عنوان به صفحه دیگری می روید که ظاهری متفاوت با ظاهر صفحه اول سایت دارد.

اکنون که در صفحه مخصوص تک نوشته هستید بار دیگر به طراحی آن دقت کنید و به تفاوت های طراحی آن با صفحه اصلی و عناصر موجود در ان نیز توجه کنید. آیا سربرگه متفاوت است؟ سربرگه این صفحه کوچک تر است یا بزرگتر؟ تفاوتی در رنگ آن مشاهده نمی کنید؟ اصلا نوار کناری به چشم می خورد؟

در پوسته پیش فرض وردپرس هرگاه به صفحه مخصوص تک نوشته می رویم نوار کناری خود به خود ناپدید می شود. به جزئیات این صفحه دقت کنید و تفاوت ها را به ذهن بسپارید. نوشته ها را معمولا در دسته ها طبقه بندی می کنند تا بتوان نوشته هایی با موضوع مشابه را در کنار یکدیگر جمع آوری کرد. در حال حاضر تنها یک دسته دارید اما به زودی به تعداد بیشتری دسته نیاز خواهید داشت. تنها دسته ای که در نوار کناری صفحه اصلی مشاهده می کنید را با موشواره انتخاب کنید.

حال وارد صفحه ای می شوید که تنها نوشته های مربوط به همان دسته در آن به نمایش در می آیند. در اینجا نیز با دقت به طراحی و تفاوت های این صفحه با صفحه اصلی و صفحه تک نوشته نگاه کنید. همین مراحل را برای بایگانی نیز انجام دهید. در این صفحه نیز احتمالا تنها یک نوشته خواهید دید اما با این حال به طراحی صفحات توجه کنید. ممکن اسنت این صفحات با صفحه اصلی متفاوت باشند و یا اصلا فرقی نداشته باشند.

آنچه مهم است توجه شما به این صفحات است تا بتوانید به خوبی از چگونگی کارکرد آن ها سر دربیاورید. منشأ همه این تغییرات چند پرونده است که پرونده های پوسته نام دارند. در بحث ورود به دنیای پوسته ها با این پرونده ها و کارکرد آنها بیشتر آشنا خواهید شد. فعلا بهتر است سراع قسمت های دیگر وردپرس و آشنایی اولیه با آن ها برویم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی